NØGLETAL

Koncernvækst i 2017/2018

EN GLOBAL VIRKELIGHED

Ferrero-koncernen har godkendt koncernregnskabet for det regnskabsår, som endte den 31. august 2018, med en omsætning på 10,7 milliarder euro

Ferrero International S.A., moderselskab for Ferrero-koncernen, har godkendt koncernens regnskab for det regnskabsår, som endte den 31. august 2018. Per denne dato omfattede Ferrero International S.A. 94 virksomheder på verdensplan med 25 aktive produktionsanlæg. Koncernens produkter udbydes direkte eller gennem autoriserede forhandlere i mere end 170 lande.

På trods af de globale usikkerheder samt udfordringer og trends i branchen var koncernen i stand til at konsolidere og bekræfte sine resultater for 2017/2018. Ferrero-koncernen fortsatte de øgede investeringer i sine ikoniske varemærker og opretholder et højt driftsindtægtsniveau samt en styrkelse af de interne F&U-aktiviteter.

Koncernen med Hr. Giovanni Ferrero som bestyrelsesformand og Hr. Lapo Civiletti som administrerende direktør afsluttede regnskabsåret med en samlet omsætning på 10,7 milliarder euro, hvilket er en stigning på +2,1% i forhold til forrige år, der gav en samlet omsætning på 10,5 milliarder euro.
Salg af færdige produkter steg med 3,5 % (6,8 % i faste priser) hovedsageligt drevet af Tyskland, Frankrig, Italien, Polen, Storbritannien og USA.

GODE PRODUKTER, GODE RESULTATER

De produkter, som anførte væksten i nettoomsætningen af færdige produkter, var Nutella, Ferrero Rocher, Kinder Joy, Kinder Bueno og Kinder Chocolate.

I 2017/2018 var koncernens gennemsnitlige arbejdsstyrke på 31.748 medarbejdere, hvilket er en stigning fra 30.305 i 2016/2017. Medarbejderantallet per 31. august 2018 var 35.146, sammenholdt med 34.543 per 31. august 2017.


FORBEDRING OG VÆKST

For andet år i træk fortsatte koncernen i indeværende år sine investeringer i forbedring og udvidelse af fabrikker, anlæg og udstyr i overensstemmelse med sine iværksættermæssige og sociale forpligtelser som en del af sine virksomhedsstrategier. De centrale virksomhedsstrategier førte til løbende forbedringer inden for produktporteføljens kvalitet og konkurrenceevne, samtidig med at der blev lagt særligt vægt på produkternes friskhed, fødevaresikkerheden og miljøet, som Ferrero-koncernen stadig er stærkt engageret i.

Den 30. marts 2018 meddelte Ferrero-koncernen, at den havde opkøbt Nestlé USA's chokoladekonfektureaktiviteter. Nogle ikoniske amerikanske varemærker som f.eks. Butterfinger®, BabyRuth®, 100Grand®, Raisinets® og enerettighederne til Crunch® varemærket på det amerikanske marked blev en del af Ferreros varemærkeportefølje. Opkøbet omfattede endvidere to produktionsanlæg i Illinois.

Koncernen fastholdt sin tekniske udviklingsstrategi gennem ekspansion af sin produktionskapacitet med samlede kapitalinvesteringer på 673 millioner euro. Af de samlede kapitalinvesteringer blev størstedelen anvendt til ejendomme, anlæg og udstyr (596 millioner euro), hovedsageligt i Italien, Tyskland, Canada, Polen og Belgien. Koncernen investerer endvidere fortsat betydelig kapital i Luxembourg til opførelsen af dens nye hovedkvarter.